Sök:

Sökresultat:

22 Uppsatser om Smć displayer - Sida 1 av 2

Fördelarna med ikoner kontra text : Finns det skillnader med avseende pÄ displaystorlek?

Att presentera information i ett grÀnssnitt kan göras med ikoner, text eller med kombinationen ikoner och text. Vilket sÀtt Àr att föredra? Forskning visar att inget presentationssÀtt Àr att föredra framför nÄgot annat. Dessa studier Àr enbart utförda pÄ stora displayer. GÄr resultaten att applicera pÄ smÄ displayer? Syftet med detta examensarbete Àr att pÄvisa att fördelarna med att anvÀnda ett ikonbaserat grÀnssnitt Àr fler för en liten display Àn för en stor display samt att ikoner Àr det optimala presentationsÀttet för en liten display.

Finns det avvikelser med avseende pÄ informationssökning för stora displayer i jÀmförelse med smÄ?

Informationssöking Àr en term som har olika innebörd i litteraturen. I detta examensarbete kommer informationssökning att betraktas som en övergripande beteckning för olika sökstrategier och navigering. Det vill sÀga att navigering och olika sökstrategier Àr tvÄ delkomponenter till informationssökning. Sökstrategierna avgör pÄ vilket sÀtt anvÀndaren kommer att förflytta sig genom informationsmÀngden och navigering som en iterativ process med bland annat registrering av information. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka huruvida teorier om informationssökning för stora displayer Àven Àr tillÀmpbara pÄ smÄ displayer.

Dynamisk textpresentation pÄ smÄ displayer utifrÄn ett kognitivt synsÀtt

NÀr allt fler produkter blir bÀrbara, t ex handdatorer och mobiltelefoner, innebÀr det Àven att dessa har blivit mindre. Ytan dÀr text och liknande presenteras blir dÄ Àven den mer begrÀnsad. LÀsning kan ses som en komplex kognitiv process med mÄnga ingÄende delar, bland annat tolkning, förstÄelse och ögats fysiska funktion. Dessa ingÄende processer begrÀnsas nÀr ytan texten presenteras pÄ Àr mycket liten. För att motverka detta har alternativa sÀtt att presentera text pÄ tagits fram, sÄ kallad dynamisk textpresentation.

Utformning av ett testsystem för Rodan displayer

Testning av produkter blir mer och mer viktigt. Detta frÀmst för att testning betalar sig sjÀlv i lÀngden dÄ man slipper onödiga fel och reklamtioner som medför höga kostnader för företaget. VÄr roll i detta projekt som kallas Rodan, Àr att ordna med den elektronik som Àr en förutsÀttning för testningen av en display. Det omfattar planering, organisering och uppkoppling av elsystemet..

Intuitiva GrÀnssnitt : Horisontell och vertikal feedback för drift i helikopter - UtvÀrdering av visuell och taktila displayer

Brownout-fenomenet ligger till grund för ungefÀr 75 procent av alla flygolyckor inom NATO. Olyckorna sker under start och landningssekvenser i torra klimat dÄ sand virvlar upp och försÀmrar pilotens sikt utifrÄn helikoptern. Under brownout förlorar piloten visuella referenser utanför helikoptern vilket gör att denne omedvetet kan tappa kontrollen över helikoptern och sÄledes kan hamna i plötsligt drift. DÀrför har NATO i samarbete med bland annat Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) försökt finna en lösning pÄ problemen som uppstÄr vid brownout. Syftet med föreliggande studie Àr frÀmst att undersöka om deltagares anvÀndning av taktila driftdisplayer leder till mindre drift Àn vid anvÀndning av en visuell driftdisplay samt undersöka med vilken av de taktila displayerna som leder till minst drift.

Huvudburna displayer

Test har utförts för att jÀmföra tvÄ huvudburna displayer (HMD), Penny Interactive Glasses och Sony Glastron, med traditionella displaymetoder för att presentera information i stridsfordon. Testen innehöll ett antal scenarion kring tvÄ olika aktiviteter. Testen har utförts i en simulerad miljö bestÄende av ett antal datorer, en mock-up av ett fordon och en projektor. Testresultat har utvÀrderas med Nasa TLX, vilket Àr ett program för uppskattning av arbetsbörda. Enkla test utfördes för att se hur ljusnivÄn pÄverkade anvÀndandet av HMD utomhus och om enkla filterlösningar var tillrÀckliga för att lösa problemen. Fokus i testen lÄg pÄ en HMD frÄn Penny som hade nÄgra intressanta hands-free lösningar för att styra applikationer. En bedömning gjordes av hur vÀl dessa lösningar fungerade och vad, om nÄgot, som behövde förbÀttras för att detta skulle vara praktiskt anvÀndbart. Förutom att göra en bedömning av om HMD:er Àr en lösning som faktiskt underlÀttar arbetet i ett stridsfordon har vi ocksÄ försökt komma fram till nÄgra förslag pÄ hur de skulle kunna förbÀttras inom omrÄden sÄ som passform och anvÀndarvÀnlighet. Vi kom fram till att HMD-lösningar potentiellt kan fungera bÀttre Àn nuvarande lösningar om de anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt.

UtvÀrdering av grÀnssnitt i en helikoptersimulator : En taktil, en visuell samt en bimodal display som visar horisontell och vertikal drift

Föreliggande studie har undersökt flera grÀnssnitt i en helikoptersimulator som visar horisontell och vertikal drift; en taktil, en visuell och en bimodal display. Syftet med studien var att undersöka om det Àr med fördel att anvÀnda displayer som visar pÄ drift horisontellt och vertikalt. Dessutom var syftet att undersöka om taktil display leder till lika bra prestation som med en visuell display, eller kommer kunna anvÀndas som komplement till den visuella i en bimodal kombination. I studien deltog 12 försöksdeltagare som fick i uppgift att i en helikoptersimulator försöka stÄ stilla i luften (s.k. hovra) pÄ en höjd pÄ 8000 fot med hjÀlp av varje driftdisplay under tvÄ minuter.

Ambienta displayer i varuhandeln : FÀrgkategorisering i tidningssektionen ger en omedelbar vÀgledning utan anstrÀngning

En ambient display Àr menad att fungera för anvÀndaren enbart genom att hen snabbt överblickar produkten. Denna form av display Àr perfekt att nyttja i dagligvaruhandeln dÀr utbuden stÀndigt vÀxer samtidigt som konsumenten snabbt vill hitta det den söker. I denna studie utforskas fördelarna med att anvÀnda fÀrg och symbolkombinationer, som skapar en ambient display, istÀllet för text nÀr det kommer till att kategorisera i tidningssektionen. Feature- integrationsteorin beskriver hur den ambienta displayen ger stöd för anvÀndarens kognitiva processer, den Àr mer effektiv genom att den lÄter konsumenten anvÀnda det perifera seendet i sitt sökande.Tidningssektionen Àr en produkt anvÀndaren inte nyttjar frekvent och denna design fungerar genom att kunden redan ska veta hur den önskade kategorin Àr representerad, det Àr dÀrför vÀldigt viktigt att inlÀrningen sker snabbt. I studien framkommer vikten av att skapa bra associationer mellan fÀrg och kategori, vilket har en extremt signifikant pÄverkan pÄ inlÀrningsförmÄgan hos anvÀndaren.Studien utvÀrderar Àven vilka fÀrg- och kategorikombinationer som Àr lÀmpliga för Tidsam, distributör av tidningar.

Design av förarmiljöer anpassade för Àldre bilförare

Förarmiljön i personbilar blir allt mer komplex med ett ökat informationsflöde. Samtidigt fĂ„r vi i Sverige ett ökat antal Ă€ldre bilförare i vĂ€gtransportsystem. Åldrande medför förĂ€ndringar i kroppen bĂ„de fysiskt och kognitivt vilket kan försvĂ„ra föraruppgiften i vissa situationer. Ovan angivna faktorer kommer troligtvis att stĂ€lla krav pĂ„ förĂ€ndrad design av framtidens förarmiljöer i personbilar. Syftet med examensarbetet Ă€r att öka och vidga kunskapen om faktorer av vĂ€sentlig betydelse för design och layout av framtida förarmiljöer anpassade för Ă€ldre bilförare.

Produktutveckling av kringutrustning för hastighetsövervakning

Denna rapport Àr resultatet av ett examensarbete utfört pÄ ingenjörshögskolan (Maskin), BorÄs i samarbete med företaget Unitraffic AB. Unitraffic AB utvecklar, tillverkar och marknadsför teknik för trafik- och hastighetsövervakning för den skandinaviska marknaden. Syftet med examensarbetet har varit att utveckla en servicelösning samt nykonstruktion för kringutrustning för en genomsnittshastighetsmÀtare, Trip-Track.Servicelösningen kommer att införas pÄ displayer som visar symptom pÄ lÀckage. Examensarbetet har ocksÄ resulterat i ett förslag till en bÀttre konstruktion pÄ displayhuset samt förslag pÄ nykonstruktioner av kapsling av huvuddator och kapsling för videodisplay..

Metoder för laserskanning av hus

Den hĂ€r rapporten beskriver utvecklingen av en prototyp till ett system, Hummingbird, som lĂ„ter anvĂ€ndaren uppdatera en trĂ„dlös dörrskylt varifrĂ„n som helst, via mikrobloggtjĂ€nsten Twitter. Systemet har utvecklats som ettkandidatarbete vid Data- och IT-institutionen vid Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg. Projektgruppen har bestĂ„tt av sex teknikstuderande frĂ„n Chalmers och Göteborgs Universitet.Resultatet Ă€r ett fungerande system bestĂ„ende av tvĂ„ delar: en dörrskylt meddisplay samt en basstation som hĂ€mtar meddelanden frĂ„n Twitter. Skyltenoch basstationen kommunicerar via en radiolĂ€nk.Projektets huvudsakliga fokus ligger pĂ„ energieffektivitet hos skylten. Även anvĂ€ndarvĂ€nlighet och robusta kommunikationsprotokoll har prioriterats.Som en del i projektets fokus pĂ„ energieffektivitet har tekniker för strömsnĂ„la displayer, radiokommunikationsmoduler och microcontrollerplattformar undersökts och anvĂ€nts.

Effektiv Projektering En analys av en konstruktörs arbete

Den hĂ€r rapporten beskriver utvecklingen av en prototyp till ett system, Hummingbird, som lĂ„ter anvĂ€ndaren uppdatera en trĂ„dlös dörrskylt varifrĂ„n som helst, via mikrobloggtjĂ€nsten Twitter. Systemet har utvecklats som ettkandidatarbete vid Data- och IT-institutionen vid Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg. Projektgruppen har bestĂ„tt av sex teknikstuderande frĂ„n Chalmers och Göteborgs Universitet.Resultatet Ă€r ett fungerande system bestĂ„ende av tvĂ„ delar: en dörrskylt meddisplay samt en basstation som hĂ€mtar meddelanden frĂ„n Twitter. Skyltenoch basstationen kommunicerar via en radiolĂ€nk.Projektets huvudsakliga fokus ligger pĂ„ energieffektivitet hos skylten. Även anvĂ€ndarvĂ€nlighet och robusta kommunikationsprotokoll har prioriterats.Som en del i projektets fokus pĂ„ energieffektivitet har tekniker för strömsnĂ„la displayer, radiokommunikationsmoduler och microcontrollerplattformar undersökts och anvĂ€nts.

Great design experiences don?t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system

AnvÀndarupplevelser Àr en gren inom anvÀndbarhetsomrÄdet som pÄ senare Är kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta Àr att ny teknik medför andra krav pÄ produkter Àn att produkter som sÄdana ska vara lÀtthanterliga. Produkten kan likvÀl ha som syfte att vara rolig att anvÀnda sig av.Studiens syfte var att studera anvÀndarupplevelser betrÀffande Surface-computing teknologi.Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att anvÀnda denna uppmÀrksammade produkt som underlag Àr syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frÄgestÀllning blev:Vilka riktlinjer kan tas fram för att vÀgleda en designprocess att bli mer fokuserad pÄanvÀndarupplevelser vad gÀller Surface-computing system?Med utgÄngspunkt frÄn studiens datamaterial, sÄ var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer.

FörstÄelse för visualiserad elförbrukning i publik miljö : En anvÀndbarhetsstudie av touchdisplayen Urban Energy

Hur publika displayer skall utformas och anpassas efter sin miljö pÄ bÀsta sÀtt Àr Ànnu ett outforskat omrÄde. I takt med att miljöfrÄgor blivit Àn mer aktuella i dagens samhÀlle har det ocksÄ etablerats ett behov av att förÀndra vÄrt beteende exempelvis i form av energieffektivisering. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur en publik touchdisplay för elvisualisering skall utformas för att vara förstÄelig, intuitiv och sÀker frÄn publik genans. En anvÀndarstudie i form av en utvÀrdering av en interaktiv touchdisplay kallad Urban Energy monterad i Göteborg har gjorts under ledning av Interactive Institute Swedish ICT. Touchdisplayens primÀra syfte Àr att uppmÀrksamma förbipasserande pÄ stadens elförbrukning och uppmuntra till energimedvetenhet.I denna studie rekryterades 17 förbipasserande deltagare villiga att testa denna display med hjÀlp av tvÄ uppgifter och en enkÀt.

Taktisk navigering i skogsterrÀng : En jÀmförande studie av tvÄ navigeringsdisplayer

Navigering Àr nÄgot som upplevts som ett problematiskt moment för soldater. SvÄrigheter har funnits i att identifiera egen position och navigera med hjÀlp av karta. PÄgÄende moderniseringsprojekt försöker ta reda pÄ vad som behövs för att underlÀtta soldaters navigering. Tidigare studier visar pÄ att en karta med GPS-positioner ökar prestationen jÀmfört med enbart karta och kompass. Syftet med denna studie var att utvÀrdera tvÄ olika visuella navigeringsdisplayer: en GPS-mottagare med digital karta, och en minidisplay som visar riktning och avstÄnd.

1 NĂ€sta sida ->